top of page

Hari Wanita Antarabangsa (8 Mac)

Hari Wanita Antarabangsa (8 Mac) adalah hari global meraikan pencapaian sosial, ekonomi, budaya dan politik wanita. hari ini juga menandakan panggilan kepada tindakan untuk mempercepatkan persamaan jantina.

Hari Wanita Antarabangsa (IWD) telah diperhatikan sejak pada awal tahun 1900-an

masa pengembangan besar dan pergolakan dalam dunia perindustrian yang menyaksikan pertumbuhan penduduk yang berkembang pesat dan kebangkitan ideologi radikal. Hari Wanita Antarabangsa adalah hari yang kolektif perayaan global dan panggilan untuk persamaan jantina. Tiada satu kerajaan, NGO, badan amal, perbadanan, institusi akademik, rangkaian atau media wanita hub adalah semata-mata bertanggungjawab untuk Hari Wanita Antarabangsa. Banyak organisasi mengisytiharkan tema IWD tahunan yang menyokong agenda khusus mereka atau sebab, dan beberapa ini diterima pakai dengan lebih meluas dengan perkaitan daripada yang lain.

"Kisah perjuangan wanita untuk kesaksamaan tergolong dalam tidak tunggal feminis dan tidak kepada mana-mana satu organisasi tetapi kepada usaha bersama semua yang mengambil berat tentang hak asasi manusia," kata feminis, wartawan dan sosial dan politik aktivis Gloria Steinem terkenal di dunia. Oleh itu Hari Wanita Antarabangsa adalah tentang perpaduan, sambutan, renungan, sokongan dan tindakan - apa sahaja yang kelihatan seperti di peringkat global pada peringkat tempatan. Tetapi satu perkara yang pasti, Hari Wanita Antarabangsa telah berlaku untuk lebih satu abad - dan terus untuk berkembang dari kekuatan untuk kekuatan.

Belajar tentang nilai-nilai yang menyokong dan membimbing etos IWD ini.

Hari perjalanan garis masa Wanita Antarabangsa

1908

pergolakan besar dan perdebatan kritikal telah berlaku di kalangan wanita. penindasan dan ketidaksamaan Wanita telah mendorong wanita untuk menjadi lebih vokal dan aktif dalam berkempen untuk perubahan. Kemudian pada tahun 1908, 15,000 wanita berarak melalui New York City menuntut pendek jam, gaji yang lebih baik dan hak mengundi.

1909

Selaras dengan pengisytiharan oleh Parti Sosialis Syarikat, Hari pertama Wanita Negara (NWD) diperhatikan di seluruh Amerika Syarikat pada 28 Februari.

Wanita terus meraikan NWD pada hari Ahad terakhir bulan Februari sehingga 1913.

1910

Pada tahun 1910 satu Persidangan Antarabangsa kedua Pembangunan Wanita Kerja telah diadakan di Copenhagen. Seorang wanita bernama Clara Zetkin (Pemimpin 'Office Wanita' untuk Parti Demokratik Sosial di Jerman) membentangkan idea Hari yang Wanita Antarabangsa. Beliau mencadangkan bahawa setiap tahun di setiap negara perlu ada sambutan pada hari yang sama - Hari Wanita - untuk mendesak tuntutan mereka. Persidangan lebih 100 wanita dari 17 negara, kesatuan yang mewakili, parti sosialis, bekerja kelab wanita - dan termasuk tiga wanita pertama dipilih ke Parlimen Finland - disambut cadangan Zetkin dengan kelulusan sebulat suara dan dengan itu Hari Wanita Antarabangsa adalah kesan.

1911

Berikutan keputusan yang dipersetujui di Copenhagen pada tahun 1911, Hari Wanita Antarabangsa telah diberi penghormatan kali pertama di Austria, Denmark, Jerman dan Switzerland pada 19 Mac. Lebih daripada satu juta wanita dan lelaki menghadiri IWD perhimpunan berkempen untuk hak-hak wanita untuk bekerja, undi, dilatih, untuk memegang jawatan awam dan diskriminasi akhir. Walau bagaimanapun, kurang daripada seminggu kemudian pada 25 Mac, tragis 'Triangle Fire' di New York City meragut nyawa lebih daripada 140 wanita yang bekerja, kebanyakan mereka pendatang Itali dan Yahudi. Acara bencana menarik perhatian yang besar kepada keadaan kerja dan undang-undang buruh di Amerika Syarikat yang menjadi tumpuan acara Hari Wanita Antarabangsa berikutnya. 1911 juga menyaksikan Roti wanita dan kempen Roses '.

1913-1914

Pada malam sebelum Perang Dunia I berkempen untuk keamanan, wanita Rusia diperhatikan Hari pertama Wanita Antarabangsa pada hari Ahad terakhir pada bulan Februari 1913. Pada tahun 1913 perbincangan berikut, Hari Wanita Antarabangsa telah dipindahkan ke 8 Mac dan hari ini kekal tarikh global untuk Antarabangsa Hari Wanita sejak itu. Pada tahun 1914 wanita lagi di seluruh Eropah mengadakan perhimpunan untuk berkempen menentang perang dan untuk menyatakan solidariti wanita. Sebagai contoh, di London di United Kingdom ada perarakan dari Bow ke Trafalgar Square menyokong hak mengundi wanita pada 8 Mac 1914. Sylvia Pankhurst ditahan di hadapan stesen Charing Cross dalam perjalanan untuk bercakap di Trafalgar Square.

1917

Pada hari Ahad terakhir bulan Februari, wanita Rusia memulakan mogok untuk "roti dan keamanan" sebagai tindak balas kepada kematian lebih 2 juta tentera Rusia dalam Perang Dunia 1. Permusuhan oleh pemimpin-pemimpin politik, wanita terus menyerang sehingga empat hari kemudian Czar dipaksa turun takhta dan kerajaan sementara yang dibenarkan wanita hak untuk mengundi. Tarikh mogok wanita bermula adalah hari Ahad Februari 23 pada kalendar Julian yang kemudian digunakan di Rusia. hari ini dalam kalendar Gregorian yang digunakan di tempat lain adalah 8 Mac.

1975

Hari Wanita Antarabangsa disambut buat kali pertama oleh Bangsa-Bangsa Bersatu pada tahun 1975. Kemudian pada bulan Disember 1977, Perhimpunan Agung menerima pakai resolusi mengisytiharkan Hari Bangsa-Bangsa Bersatu bagi Hak Wanita dan Keamanan Antarabangsa yang perlu dipatuhi pada mana-mana hari sepanjang tahun oleh Negara Anggota , selaras dengan tradisi sejarah dan kebangsaan mereka.

1996

PBB memulakan penggunaan tema tahunan pada tahun 1996 - yang "Meraikan masa lalu, Perancangan Masa Depan". Tema ini diikuti pada tahun 1997 dengan "Wanita di meja Peace", dan pada tahun 1998 dengan "Wanita dan Hak Asasi Manusia", dan pada tahun 1999 dengan "World Percuma Keganasan Terhadap Wanita", dan sebagainya setiap tahun sehingga arus. Lebih banyak tema baru-baru ini telah dimasukkan, sebagai contoh, "Empower Rural Wanita, Akhir Kemiskinan & Hunger" dan "Janji adalah Janji - Masa Tindakan untuk Menamatkan Keganasan Terhadap Wanita".

2000

Oleh alaf baru, aktiviti Hari Wanita Antarabangsa di seluruh dunia telah terhenti di banyak negara. dunia telah berpindah dan feminisme bukan satu topik yang popular. Hari Wanita Antarabangsa diperlukan penyalaan semula. Ada kerja mendesak untuk melakukan - pertempuran tidak pernah menang dan persamaan jantina masih belum tercapai.

2001

The internationalwomensday.com hab digital global untuk segala-galanya IWD telah dilancarkan untuk memberi tenaga semula hari sebagai platform penting untuk meraikan pencapaian kejayaan wanita dan untuk meneruskan panggilan untuk mempercepatkan persamaan jantina. Setiap tahun laman web IWD yang melihat trafik yang luas dan digunakan oleh berjuta-juta orang dan organisasi di seluruh dunia untuk mempelajari dan berkongsi aktiviti IWD. Laman web IWD dijayakan setiap tahun melalui sokongan daripada syarikat-syarikat komited untuk memandu persamaan jantina. amal laman web itu pilihan selama bertahun-tahun telah menjadi Persatuan Pandu Puteri dan Pengakap Puteri (WAGGGS) di mana IWD pengumpulan dana disalurkan. A baru-baru perkongsian amal tambahan lebih adalah dengan organisasi wanita kerja global Pemangkin Inc. Laman web IWD mengamalkan tema tahunan yang secara global berkaitan untuk kumpulan dan organisasi. Tema ini, salah seorang daripada seluruh dunia, menyediakan rangka kerja dan hala tuju aktiviti IWD tahunan dan mengambil kira agenda yang lebih luas bagi kedua-dua sambutan serta panggilan yang luas untuk tindakan bagi persamaan jantina. tema baru-baru ini telah termasuk "Ikrar untuk Parity", "Jadikan ia berlaku", "The Gender Agenda: Mendapat Momentum" dan "Menyambung Girls, Futures Inspiring". Tema-tema untuk laman web IWD global bersama-sama dan consultatively dikenal pasti setiap tahun dan digunakan secara meluas.

2011

2011 menyaksikan ulangtahun 100 tahun Hari Wanita Antarabangsa - dengan acara IWD pertama diadakan betul-betul 100 tahun yang lalu pada tahun 1911 di Austria, Denmark, Jerman dan Switzerland. Di Amerika Syarikat, Presiden Barack Obama mengisytiharkan Mac 2011 untuk menjadi "Bulan Sejarah Wanita", menyeru rakyat Amerika untuk menandakan IWD oleh mencerminkan "pencapaian luar biasa wanita" dalam membentuk sejarah negara. Kemudian Setiausaha Negara Hillary Clinton melancarkan "100 Inisiatif Wanita: Memperkasa Wanita dan Gadis melalui Pertukaran Antarabangsa". Di United Kingdom, aktivis selebriti Annie Lennox mengetuai perarakan yang menakjubkan merentasi salah satu jambatan ikonik London meningkatkan kesedaran dalam sokongan untuk Wanita amal global untuk Wanita Antarabangsa. badan amal lanjut seperti Oxfam telah menjalankan aktiviti yang banyak menyokong IWD dan ramai selebriti dan pemimpin perniagaan juga menyokong secara aktif hari

2017 dan seterusnya

Dunia telah menyaksikan perubahan yang ketara dan perubahan sikap dalam kedua-dua wanita dan pemikiran masyarakat mengenai kesaksamaan dan pembebasan wanita. Ramai daripada generasi yang lebih muda mungkin merasa bahawa 'semua pertempuran telah dimenangi untuk wanita manakala ramai feminis dari tahun 1970-an tahu betul panjang umur dan berakar umbi kerumitan patriarki. Dengan lebih ramai wanita dalam bilik lembaga pengarah, yang lebih sama rata dalam hak-hak perundangan, dan peningkatan kritikal penglihatan wanita sebagai model peranan yang memberangsangkan dalam setiap aspek kehidupan, seseorang itu boleh berfikir bahawa wanita telah mendapat kesaksamaan benar. Hakikat malang ialah bahawa wanita masih tidak dibayar sama dengan yang kaum lelaki, wanita masih tidak hadir dalam jumlah yang sama dalam perniagaan atau politik, dan global pendidikan wanita, kesihatan dan keganasan terhadap mereka adalah lebih teruk berbanding dengan lelaki. Walau bagaimanapun, kemajuan besar telah dibuat. Kami mempunyai angkasawan wanita dan perdana menteri, kanak-kanak perempuan sekolah adalah dialu-alukan ke universiti, wanita boleh bekerja dan mempunyai keluarga, wanita mempunyai pilihan sebenar. Dan sebagainya setiap tahun dunia memberi inspirasi kepada wanita dan meraikan pencapaian mereka. IWD merupakan hari cuti rasmi di banyak negara termasuk Afghanistan, Armenia, Azerbaijan, Belarus, Burkina Faso, Kemboja, China (untuk wanita sahaja) Cuba, Georgia, Guinea-Bissau, Eritrea, Kazakhstan, Kyrgyzstan, Laos, Madagascar (untuk wanita sahaja ), Moldova, Mongolia, Montenegro, Nepal (untuk wanita sahaja), Russia, Tajikistan, Turkmenistan, Uganda, Ukraine, Uzbekistan, Vietnam dan Zambia. Tradisi melihat lelaki menghormati mereka ibu-ibu, isteri, teman wanita, rakan-rakan, dan lain-lain dengan bunga dan hadiah kecil. Di sesetengah negara IWD mempunyai status yang sama dengan Hari Ibu mana kanak-kanak memberi hadiah kecil untuk ibu dan nenek mereka.

Aktiviti tempatan kaya dan pelbagai menghubungkan wanita dari seluruh dunia yang terdiri daripada perhimpunan politik, persidangan perniagaan, aktiviti kerajaan dan acara-acara rangkaian melalui tempatan wo


Featured Posts
Recent Posts
Archive
Search By Tags
No tags yet.
Follow Us
  • Facebook Basic Square
  • Twitter Basic Square
  • Google+ Basic Square
bottom of page